what-is-nas

درباره استوریج های متصل به شبکه (NAS) بیشتر بدانیم

استوریج متصل به شبکه یا NAS (Network Attached Storage) در واقع یک روش تازه برای ذخیره اطلاعات می باشد. اگر استوریج ها را به درستی پیکربندی کنید می توانید به داده های خود در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشید. در واقع می‌ توان گفت این دستگاه‌ ها مانند یک کامپیوتر مستقل عمل می کنند که علاوه بر یک اینترفیس یا رابط کاربری تحت شبکه، دارای یک پردازشگر، یک یونیت حافظه و فضای ذخیره مدیا نیز هستند.

مدل های متنوعی از NAS ها وجود دارند که دارای ظرفیت های مختلفی هستند. به طور مثال شما می توانید یک درایو دو ترابایتی خانگی داشته باشید که همانند هارد اکسترنال ها عمل می کند. از طرف دیگر استوریج های متشکل از ۱۲ درایو و یک پروسسور چند هسته ای نیز وجود دارد.از استوریج ها زمانی استفاده می کنند که ظرفیت حافظه مورد نیاز شما از حد خاصی فراتر رود؛ قاعدتا به سراغ راهکارهایی به جز استفاده از هاردهای USB خور متمایل خواهید شد.

در این میان استفاده از استوریج های متصل به شبکه می تواند استفاده از هارد اکسترنال و ساختن فولدرهای اشتراکی و همچنین راه اندازی یک فایل سرور اختصاصی را به خوبی پوشش دهد. NAS ها نسبت به هاردهای اکسترنال انعطاف‌ پذیرتر و در مقایسه با فایل های سرور اختصاصی برای کاربران کم هزینه تر و به صرفه تر خواهند بود.

عملکرد سیستم های NAS چگونه است؟

حافظه های NAS مانند یک فایل سرور کوچک است که می‌ توانید آن را در دفتر کار خود قرار دهید. اتصال این دستگاه ها به یکدیگر با استفاده از کابل usb امکان پذیر است. این در حالی است که زمانی شاهد آزاد شدن پتانسیل واقعی آن ها هستید که مستقیما به شبکه وصل شده باشند. دسترسی به دیتای مورد نیاز موجود در استوریج های متصل به شبکه از هر جایی و با هر سیستمی، فقط با داشتن اطلاعات ورودی (login) امکان پذیر خواهد بود.

این دستگاه ها نیز مانند سایر دستگاه های متصل به شبکه، دارای IP مخصوص خود است. بنابراین شما می‌ توانید با اعمال تغییرات در تنظیمات آن، به راحتی از راه دور و یا حتی خارج از محل کار و محل زندگی خود نیز آن ها را تحت کنترل داشته باشید. به این قابلیت استوریج ها حافظه ابری یا Cloud Storage گفته می شود.

معرفی کاربرد استوریج های متصل به شبکه برای کاربران

قبل از روی کار آمدن استوریج های متصل به شبکه، شرکت ها مجبور بودند هزاران سرور فایل گسسته را مدیریت کنند. این در حالی است که شرکت‌ ها با مجهز شدن به این دستگاه های ذخیره سازی علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی، امنیت نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طور کلی محصولات NAS را بر اساس تعداد درایو ها، ظرفیت درایو، مقیاس‌ پذیری و پشتیبانی از درایوها در سه گروه گسترده پیشرفته یا سازمانی، سطح میانی و سطح پایین یا رومیزی دسته بندی می کنند.

NAS ها یکی از پرکاربردترین سیستم های ذخیره اطلاعات در جهان هستند که به صورت یک سرور عمل می کنند. از این دستگاه برای مدیریت متمرکز بر روی فایل های سازمانی و همچنین اشتراک گذاری فایل ها بین کاربران استفاده می شود. ذخیره سازی داده ها بر روی این سیستم بسیار سریع و با امنیت بسیار بالایی انجام می شود. یکی از مزایای این دستگاه ها اشتراک گذاری فایل ها میان کاربران با سرعت بالاتر نسبت به فایل های سرور سنتی است.

همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای این دستگاه ها، فراهم نمودن دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکان است. از طرف دیگر شما با داشتن این دستگاه در واقع به یک ابر ذخیره سازی اختصاصی مجهز هستید که نسبت به سایر راهکارهای ابری دارای سرعت و کارایی بیشتری است. زیرا این دستگاه ها به صورت مستقیم یا لوکال به سیستم محل کار و یا منزل شما متصل است و سرعت بالایی را به نمایش می گذارد.

امنیت استوریج های متصل به شبکه

به طور کلی می‌ توان گفت هدف اصلی محصولات NAS این است که تیم های کاری که از راه دور با یکدیگر همکاری دارند؛ بتواند فایل های مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. استفاده از دستگاه های ذخیره سازی NAS به منظور استفاده در شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده است. بنابراین امنیت دستگاه های مختلفی که برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌ شود، همواره یکی از چالش‌ های مهم برای کاربران بوده است.

دستگاه های NAS معمولا دارای یک سری گزینه های امنیتی از جمله encryption و sockets layer و همچنین احراز هویت های دو مرحله ای را همراه با برخی دیگر از امکانات امنیتی برای کاربران دارد تا مانع از به خطر افتادن اطلاعات شما شود. اگر درباره راه اندازی و یا تنظیمات امنیتی دستگاه NAS با هر گونه مشکل رو به رو شدید، می توانید با مشاوران و متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.