ذخیره ساز SAN

درک سوئیچ های SAN

سوئیچ های SAN سرورها و مجموعه دستگاه های ذخیره سازی مشترک را به یکدیگر متصل می کنند. کار یک سوئیچ SAN تنها انتقال ترافیک ذخیره سازی است. سوئیچ های SAN اغلب از نوع سوئیچ های FC هستند که با پروتکل FC که بسیاری از SANها مبتنی بر آن هستند، سازگار هستند. این سوئیچ ها پکت داده را بررسی می کنند و مبدا و مقصد آن را شناسایی می کنند. سپس پکت را به سوی سیستم ذخیره سازی صحیح هدایت می کنند. سوئیچ های FC همراه با شبکه های با عملکرد بالا مورد استفاده قرار می گیرند. متصاکو در زمینه فروش emc فعالیت دارد. جهت مشاوره و خرید محصول با ما تماس بگیرید.

همچنین سوئیچ های SAN می توانند مبتنی بر اترنت نیز باشند. چنین سوئیچ هایی تنها می بایست ترافیک یک IP SAN را برای حفظ عملکرد قابل پیش بینی مدیریت کنند. سوئیچ های اترنت ترافیک را به یک IP آدرس تحویل می دهند؛ آن ها مقاصد ذخیره سازی iSCSI را به عنوان IP آدرس ها می بینند.

سازمان ها می توانند سوئیچ های متعددی را برای ساخت شبکه های SAN بزرگ که چندین سرور و پورت ذخیره سازی را به یکدیگر متصل می کنند، با یکدیگر ترکیب کنند.

SAN مجازی

یک شبکه محلی ذخیره سازی مجازی (VSAN) یک ذخیره سازی تعریف شده نرم افزاری است که براساس یک hypervisor همانند VMware ESXi یا Microsoft Hyper-V پیاده سازی می شود. SANهای مجازی به مزیت های متعددی همانند مدیریت ساده و مقیاس پذیری دست می یابند.
SANهای مجازی در بیشتر موارد سخت افزاری هستند. تا زمانی که hypervisor سخت افزار ذخیره سازی را شناسایی و از آن پشتیبانی می کند، یک SAN مجازی می تواند از آن استفاده کند، با این که هر سازنده دارای نیازمندی های مخصوص به خودش است.

SAN یکپارچه

SAN یکپارچه بر مبنای مفهوم ذخیره سازی یکپارچه قرار دارد که ذخیره سازی فایل و ذخیره سازی بلاک را از طریق یک دستگاه ذخیره سازی که معمولاً یک دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه است، در دسترس قرار می دهد.
یک SAN یکپارچه این مفهوم را به عنوان گام بعدی برای دسترس قرار دادن اعضای واحد منطقی(LUN) اختصاصی (LUN) همانند هر SAN دیگر و همچنین مبتنی بر سیستم فایل مانند ذخیره سازی شبیه به NAS بر می دارد.

شبکه های محلی ذخیره سازی (SAN) به طور معمول جدا از شبکه های اترنت نگهداری می شوند. یک SAN یکپارچه از یک زیرساخت شبکه ای مشترک برای شبکه و ترافیک SAN به منظور حذف زیرساخت اضافی و کاهش هزینه و پیچیدگی استفاده می کند.

SANها اغلب از FC استفاده می کنند در حالی که شبکه های داده به طور معمول مبتنی بر اترنت هستند. SAN های یکپارچه FC بر بستر اترنت (FCoE) را می پذیرند که محموله های FC را در درون فریم های اترنت قرار می دهد. SAN های یکپارچه همواره مبتنی بر اترنت 10 گیگابیتی هستند و گاهی اوقات چندین پورت شبکه برای افزایش توان عملیاتی با یکدیگر ترکیب می شوند.

نقاط ضعف و قوت SAN

مزیت اصلی استفاده از یک SAN این است که از ذخیره سازی خام به عنوان مجموعه ای از منابع استفاده می شود که فناوری اطلاعات می تواند به طور متمرکز آن ها را مدیریت کند و براساس نیاز اختصاص دهد. شبکه های SAN به طور معمول بسیار مقیاس پذیر هستند چرا که ظرفیت آن ها براساس نیاز قابل افزایش است.

عیب اصلی شبکه های SAN هزینه و پیچیدگی آن ها است. سخت افزار SAN گران قیمت هستند و ساخت و مدیریت یک شبکه SAN نیازمند مجموعه مهارت های ویژه ای است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.