ذخیره ساز tape library

در بحث ذخیره سازی داده ها، ذخیره ساز Tape Library مجموعه ای از کارتریج های tape مغناطیسی و tape drive ها است. در این زمینه tape library کوانتوم جزء محصولات پیشگام است.
Library های tape در نمایندگی کوانتوم از نظر هزینه و پیچیدگی بسیار متنوع هستند. یک library معمولی شامل چندین tape drive برای خواندن و نوشتن داده ها، دسترسی به پورت ها برای ورود و خروج tape ها، بارکدها برای ردیابی tape ها و دستگاهی برای نصب و باز کردن کارتریج های tape است. یک library می تواند شامل صدها یا حتی هزاران tape باشد.

انواع ذخیره ساز tape library

چه نوع tape library هایی مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه کار آن ها چگونه است؟

اگرچه tape drive ها از نظر ویژگی ها و اطمینان پذیری بهبود یافته اند اما مفهوم نوشتن داده ها در tape مغناطیسی سال ها که تغییر نکرده است.
یک tape library و ویژگی های آن می بایست با دیگر سیستم های حفاظت از داده های سازمان از جمله نرم افزار پشتیبان گیری سازگار باشد. سازندگان tape library فهرستی از قابلیت های سازگاری را ارائه می کنند که براساس آن مشخص می شود چه نرم افزارها و سخت افزارهایی می توانند با محصولات آن ها کار کند.
در تعیین مشخصات برای یک tape library، یک سازمان می بایست به طور معمول میزان بزرگی پشتیبان گیری library یا مجموعه آرشیوی از جمله ضریب رشد داده ها را تشخیص دهد.
Tape drive ها برای چندین دهه مورد هدف بکاپ گیری استاندارد بوده اند. اگرچه پیشرفت های صورت گرفته در فناوری هایی همچون دیسک درایوهای با ظرفیت بالا و ابر سبب شده است که tape کمتر به عنوان یک دستگاه بکاپ گیری مورد استفاده قرار بگیرد، اما این دستگاه ها همچنان گزینه محبوبی برای آرشیوسازی است. به عنوان مثال، سیستم فایل خطی tape (LTFS) یک سیستم فایل را در بالای یک tape library قرار می دهد و پایداری آن را برای آرشیو کردن موارد استفاده بهبود می بخشد.

تصویری از یک tape library خودکار

تصویری از یک tape library خودکار

سازمان ها در اندازه های مختلف از tape library ها استفاده می کنند. یک شرکت بزرگ اغلب از یک tape library به عنوان هدف ثانویه بکاپ گیری یا آرشیو استفاده می کند البته در صورتی که به عنوان ابزار اصلی بکاپ مورد استفاده قرار نگیرد.

مزایا و معایب tape library ها

هزینه یک tape library به طور معمول کمتر از دیسک یا سیستم های فلش است. به عنوان مثال، دیسک برای عملیات آرشیو کردن گران قیمت است چرا که دارای هزینه های upfront و عملیاتی است.
همچنین tape به دلیل ماندگاری و طول عمر محافظش جذاب است. در شرایط بازیابی فاجعه (disaster recovery) ، tape ابزار سودمندی برای بازیابی داده ها است.
رمزنگاری برای امنیت داده ها همراه با library های tape ارائه می شود. در یک سناریو متداول، یک سرور بکاپ گیری از رسانه، tape library، کتابخانه tape مجازی (VTL) یا tape drive ها داده ها را به محض نوشته شدن رمزنگاری می کنند. رمزنگاری از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه زمانی که tape ها به منظور حفاظت از داده ها در زمان ازدست رفتن یا سرقت یک tape در خارج از محل شرکت نگهداری می شوند.
Tape library ها شامل ظرفیتی برای حجم عظیمی از اطلاعات هستند که به ندرت قابل دسترسی یا تغییر است. به عنوان مثال، یک کارتریج tape از نوع LTO-7 دارای حداکثر 6 ترابایت (TB) از ظرفیت اصلی یا 15 ترابایت از حافظه فشرده شده است. تخمین زده می شود که تا سال 2020 حجم داده ها به چندین زتا بایت برسد و در نتیجه شرکت ها برای آرشیو کردن طولانی مدت به tape گرایش پیدا می کنند. بازیابی داده ها از یک tape library با بکاپ زیاد می تواند در واقع سریع تر از بازیابی داده ها از ابر باشد.
اگرچه سیستم LTFS دارای سیستم های بهبود یافته فایلینگ و قابلیت دسترسی است اما tape library نمی تواند با سرعت های دسترسی فناوری های دیگر همانند دیسک سازگار باشد. با توجه به ماهیت توالی tape ها، کاربر می بایست کل tape را برای یافتن یک داده ها خاص مورد جستجو قرار دهد.
Tape library ها می توانند پیچیده شوند و در نتیجه می بایست توسط نرم افزار بکاپ سیستم مدیریت شوند. با توسعه فناوری، یک سازمان می بایست اطمینان حاصل کند که tape library آن با عناصر ضروری دیگر سازگاری دارد. به عنوان مثال، tape drive های قدیمی نمی توانند با یک library جدید کار کنند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.