مفهوم مجازی سازی سرور در شبکه

مجازی سازی سرور فرآیند استفاده از نرم افزار بر روی یک سرور فیزیکی به منظور ایجاد چندین پارتیشن یا “نمونه های مجازی ” است که هر یک به طور مستقل توانایی کار مستقل را دارند. در حالی که کل یک ماشین بر روی یک سرور اختصاصی واحد تنها دارای یک نمونه از یک سیستم عامل است، همان ماشین بر روی یک سرور مجازی برای اجرای چندین نمونه سرور که هر یک دارای پیکربندی های مستقل سیستم عامل هستند قابل استفاده می باشند.

آیا مجازی سازی سرور برای کسب و کار شما مناسب است؟

مجازی سازی سرور چندین سیستم عامل (OS) را بر روی یک سرور واحد به کار می گیرد. در صورتی که به موارد ذیل نیاز دارید می توانید از مجازی سرور استفاده کنید:
• استفاده از برنامه ها و سیستم عامل های بیشتر بدون کاهش بودجه در نظر گرفته شده برای سخت افزار، برق و فضا
• کاهش زمان صرف شده کارکنان واحد IT به منظور نصب، اتصال، مدیریت و پشتیبانی از سرور های برنامه ها
• افزودن مجازی سازی ذخیره سازی (استوریج) برای کاهش زمان از کار افتادگی برنامه و ساده سازی عملیات بک آپ
• مدیریت چالش های فضای ابری. داشتن تجربه در زمینه کار با سرورهای مجازی سبب می شود که کسب و کار شما آمادگی مهاجرت خدمات حیاتی تجاری به فضای ابری را داشته باشد.
• توسعه مهارت های فنی. بیاموزید که چگونه مجازی سازی می تواند اقدامات سیستم ها و شبکه را تحت پوشش قرار دهد.
مجازی سازی فرآیندی است که بسیار فراتر از خرید و نصب یک محصول است. مجازی سازی یک فناوری است.
برای شروع به کار، چهار مرحله ذیل را که توسط شرکت سیسکو توصیه شده است را در نظر بگیرید. این توصیه ها بر اساس مدیریت پروژه های مختلف مجازی سازی کسب شده است.

1. عملکرد و ظرفیت فعلی و همچنین نیازهای آتی سیستم و شبکه خود را ارزیابی کنید.

ادوارد سان، مدیر عامل شرکت Ubisec Systems می گوید: “مشاهده مواردی چون پراکندگی سرورها، تلاش به منظور بهره گیری از چندین سیستم عامل مجزا یا کار با سخت افزارهای قدیمی آزاردهنده است”. شرکت Ubisec Systems که یکی از شرکای مجرب شرکت سیسکو است در زمینه زیرساخت ابری، صوت و امنیت دارای تخصص است. همچنین این شرکت خدمات مدیریت متمرکز سیسکو را به شرکت های کوچک و متوسط ارائه می کند.
سان می گوید:” در سطح سیستم، سرعت و ظرفیت واحدهای پردازش مرکزی (CPU)، پردازنده ها و ورودی/ خروجی های دیسک ها را مورد ارزیابی قرار دهید. هنگامی که Ubisec Systems این خدمت را ارائه می کند، ما نگاهی به ایمیل، فایل سرورها، domain serviceها، برنامه های دیتابیس، راه اندازی هارد دیسک و دیگر سیستم ها می اندازیم تا ارزیابی کنیم که در چه محلی مجازی سازی ابر سبب بهبود می شود”.
Renner می گوید: “در سطح شبکه، عملکرد سوئیچ ها، روترها و لینک های WAN را مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که Peak IP Solutions این خدمت را ارائه می کند، اغلب در می یابیم که شتاب دهی WAN سبب ایجاد تفاوتی عظیم می شود. همچنین برای هر کسی که عملیات تکرار را انجام می دهد، بهینه سازی WAN حیاتی است”.

2. هزینه نهایی را محاسبه کنید

در مقاله Innovators، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مربوط به مجازی سازی توسط Sohn و Renner گزارش شده است.

3. زیرساخت قدرتمندی را انتخاب کنید.

فناوری مجازی سازی را انتخاب نمایید که سبب بهبود عملکرد و همچنین کاهش پیچیدگی و هزینه می شود و تا سال ها نیز پیشگام باشد. به عنوان مثال، پلتفورم سیستم رایانشی یکپارچه سیسکو (Cisco UCSTM) رابط مدیریتی یکپارچه و واحدی را برای کارآیی بیشتر و هزینه کمتر ارائه می کند.
• سوئیچینگ: Renner و Sohn سوئیچ های 10 گیگابیتی یا حداقل گیگابیتی را توصیه کرده اند.
• نرم افزار Hypervisor: هر دو شریک پلتفورم VMware را توصیه کرده اند.
• سرورها: Sohn می گوید:” مجازی سازی نیازمند سرورهای عظیم شبکه ای است. در برابر صرف هزینه های زیاد مقاومت کنید یا چندین سرور را با یکدیگر ترکیب کنید چرا که با گذشت زمان و کسب تجربه می توانید بر مشکلات مدیریت، حافظه، ظرفیت ذخیره سازی و عملکرد غلبه کنید”.
مزیت های رک سرورهای سری Cisco UCS C شامل ظرفیت هارد دیسک آن ها، ارتقاء حافظه و یک کنترل کننده مدیریت است که امکان مدیریت از راه دور سرور را فراهم می کند. همچنین یک کارت رابط نوری مجازی نیز آماده سازی سریع را امکان پذیر می سازد و سبب کاهش هزینه سرمایه گذاری (CapEx) برای کارت های شبکه (NIC)، کارت های باس هاست، کابل کشی و سوئیچ ها می شود.
قیمت سرورهای سری C سیسکو از حدود 3000 دلار آغاز می شود. این سرورها برای سرورهای مجازی سازی همانند Microsoft Exchange و SQL ایده آل هستند. همچنین سرورهای سری Cisco UCS C از این مزیت برخوردار هستند که اولین بلوک های سازنده زیرساختی هستند که شامل ارتباطات یکپارچه و سرورهای تیغه ای است.
• ذخیره سازی: Renner توصیه می کند که هر سرور به عنوان یک ایمیج مجازی سازی شده کامل تکرار شود، به طور منظم آپدیت شود و در محل مورد نظر در یک دستگاه استوریج مجزا و مبتنی بر دیسک ذخیره شود تا بتوانید به سرعت از آن به عنوان یک سرور مجازی بک آپ استفاده کنید. همچنین شرکت Peak IP Solutions نیز سرویس مدیریت شده بازیابی فاجعه را پیشنهاد می دهد که بک آپ ها سرور ها را تکرار و مانیتور کرده و کپی های رمزنگاری شده را در دو سایت مرکز داده ذخیره می کند.

4. زمان بندی، تیم و پشتیبانی مجازی سازی خود را مدیریت کنید.

هنگامی که سخت افزار و نرم افزار مجازی سازی را در اختیار دارید، زمان بندی مهاجرت می تواند از دو یا سه هفته تا دو یا سه ماه متغیر باشد که به تعداد سایت ها، سرور ها و کارکنان شما بستگی دارد.
Renner می گوید:” از ابتدا به کارکنان خود آموزش دهید که از افزایش هزینه سرورها و شبکه اجتناب کنند. یک کارشناس سرور که در زمینه مدیریت سرورها، سیستم عامل و برنامه ها متخصص است می بایست دارای مهارت های شبکه نیز باشد تا بتواند مواردی چون ترافیک، VLANها و سوئیچینگ را مدیریت کند. همچنین یک کارشناس شبکه نیز می بایست دانش کافی برای مدیریت سیستم ها را داشته باشد. اگر کارکنان بخش IT مهارت های کافی در زمینه مجازی سازی نداشته باشند، می بایست تخصص آن ها ارتقاء دهید یا از شرکت های دیگر استفاده کنید”.
شرکای مجاز سیسکو با داشتن تخصص در زمینه مجازی سازی می تواند به برنامه سازمان شما کمک کنند و طرح مجازی سازی آن را آماده کنند که شامل محاسبه هزینه فناوری و نصب، آموزش و پشتیبانی مداوم است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.