virtualisation

مجازی سازی چیست؟

آشنایی با مفهوم مجازی سازی

مجازی سازی به زبان بسیار ساده در واقع نمایشی مجازی در برنامه های مجازی، سرور ها، و غیره می باشد. بسیاری از شرکت های فناوری اطلاعات مجازی سازی را یکی از مؤثر ترین و بهترین راه ها برای کاهش هزینه های فناوری اطلاعات می دانند. ههمچنینمجازی سازی درعین حال بهترین تقویت کننده برای بهره وری و چابکی برای تمامی کسب و کارها با هر وسعتی می باشد.

9 مزیت بسیار مهم مجازی سازی

همان طور که می دانید همواره مجازی سازی می تواند به راحتی انعطاف پذیری و چابکی فناوری اطلاعات را بسیار افزایش دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، مقیاس پذیری فناوری اطلاعات توسط مجازی سازی بسیار بیشتر می شود. افراد می توانند همواره با مجازی سازی به راحتی در میزان هزینه های جازی صرفه جویی کنند. مجازی سازی در حالت کلی مزیت های بسیار زیادی دارد.  از این رو در ادامه به بررسی 9 تا از مهم ترین مزایای بسیار جذاب مجازی سازی می پردازیم.

  1. افزایش بسیار زیاد عملکرد و دسترسی راحت به منابع و اقدامات
  2. تحرک بسیار بیشتر حجم کار
  3. کاهش فوق العاده هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی
  4. از بین رفتن و یا به حداقل رسیدن زمان از کار افتادگی
  5. افزایش بسیار بیشتر ثمربخشی، پاسخگویی فناوری اطلاعات، کارایی و چابکی
  6. تدارک بسیار راحت تر و سریع تر برنامه ها و منابع
  7. پیوستگی بسیار بیشتر و بهتر در کسب و کار و بازیابی فاجعه
  8. مدیریت فوق العاده ساده شده مرکز داده
  9. ایجاد دسترسی سریع به مرکز داده تعریف شده نرم افزاری (SDDC) نحوه کار مجازی سازی

آشنایی با ماشین مجازی

در حالت کلی می توان گفت که ماشین های مجازی در واقع یک نوع دستگاه مجازی هستند. این نوع دستگاه ها دارای طراحی مجازی بوده و برای  اجرای انواع اپلیکیشن های مختلف و یا سیستم عامل های متعددی کاربرد دارند. ماشین های مجازی به صورت یک نرم ‌افزار بر  روی یک دستگاه کاملاً فیزیکی نصب می شود. دقت داشته باشید که ماشین مجازی با سیستم عاملی یکسان و یا به صورت متفاوت برای اجرا مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که با ماشین مجازی می توان به راحتی یک دستگاه مجازی و با سیستم عاملی کاملاً مجزا بر روی کامپیوتر شبیه سازی کرد. نکته بسیار جالب در خصوص ماشین مجازی این است که برای اجرا به هیچ وجه نیاز به سیستم عامل خاص با سخت افزار های خاص ندارد. از این رو به راحتی بر روی هر نوع سخت افزاری هر نوع سیستم عاملی را اجرا کند.

احساس کاربران ماشین های مجازی

می توان گفت که کاربران ماشین های مجازی در هنگام استفاده از ماشین های مجازی احساس می کنند که با یک دستگاه واقعی رو به رو شده اند. برای مثال، فرض کنید که سیستم عامل اندروید را با استفاده از ماشین مجازی بر روی سیستم عامل ویندوز نصب کرده اید. در ادامه زمانی که از ماشین مجازی را برای این کار استفاده می کنید، حس خواهید کرد که از یک سیستم عامل اندروید واقعی استفاده می کنید.

نحوه عملکرد کلی ماشین مجازی

در واقع با نصب ماشین های مجازی، بستری فراهم می‌شود که ماشین می‌تواند به راحتی سیستم ‌عامل مد نظر خود به اجرا در بیاورد. در این حالت سیستم عامل اجرا شده بدون داشتن وابستگی خاصی به دستگاه میزبان و یا سایر ماشین های مجازی اجرا می شود.

توجه داشته باشید که تمامی سیستم عامل های اجرا شده توسط ماشین های مجازی را با عنوان سیستم عامل میهمان می شناسند. از این رو ماشین های مجازی در حال اجرا سیستم عامل های میهمان قرار می گیرند. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد ماشین مجازی می پردازم و در چند مورد مهم  نحوه کارکرد آن را شرح می دهیم.

نکات مهم در خصوص نحوه عملکرد ماشین های مجازی

در این بخش به بررسی برخی از مهم ترین نکات در خصوص نحوه عملکرد ماشین های مجازی می پردازیم. همراه تیم متصاکو باشید.

  • سیستم‌ عامل های مهمان به صورت یکسان و متفاوت

توجه داشته باشید که تمامی سیستم عامل های میهمان به راحتی با تمامی سیستم عامل های میزبان می تواند یکسان و یا متفاوت باشد.

  • استفاده از چند ماشین مجازی

یکی از مهم ترین نکات در خصوص ماشین های مجازی استفاده هم زمان چند ماشین مجازی است. به عبارت دیگر، همواره می توان به صورت همزمان از چند ماشین مجازی در یک دستگاه میزبان مانند کامپیوتر  بهره گرفت. این روند به این گونه است که به هیچ وجه هیچ گونه تداخلی در اجرای سیستم عامل های مختلف میزبان ایجاد نمی شود. از این رو به هیچ وجه در ادامه فرآیند فعالیت ماشین های مجازی مشکلی پیش نخواهد آمد.

  • وابستگی ماشین‌های مجازی به منابع سخت افزاری و نرم افزاری

می توان گفت که تمامی ماشین های مجازی در فرایند و فعالیت خود به منابع نرم افزاری و سخت افزاری خود وابسته هستند. از این رو در این صورت ابتدا تمامی این منابع به طور کامل مجازی شده و سپس میان ماشین های مجازی توزیع می شوند. توزیع این منابع با در نظر گرفتن نیاز ماشین های مجازی و تناسب آن ها انجام می پذیرد.

نحوه کار مجازی سازی

بسیاری از سازمان های فناوری اطلاعات با در نظر گرفتن محدودیت سرورهای x86 (32 بیتی)، می بایست چندین سرور را پیاده سازی کنند. همچنین در ادامه این موضوع می ‌بایست اجرا کننده با بخشی از ظرفیت خود کار کند تا  به راحتی بتوانند به تقاضای زیاد در زمینه ذخیره سازی و پردازش پاسخگو باشد. این موضوع می تواند هزینه های گزاف عملیاتی و عدم کارآیی داشته باشد.

سازمان ها و ادارات فناوری اطلاعات با مجازی سازی که به نرم افزاری متکی است می توان عملکرد سخت افزار را شبیه سازی کرده  و یک سیستم رایانه ای مجازی را ایجاد نمایند. در واقع مجازی سازی به این شرکت ها اجازه می دهد تا به راحتی بیش از یک سیستم مجازی ایجاد کرده و بر روی سرور ها اجرا کنند.

4 ویژگی کلیدی ماشین مجازی

تمامی ماشین های مجازی دارای ویژگی های مشترکی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه به بررسی  4 ویژگی کلیدی و مشترک ماشین های مجازی می پردازیم.

  1. تفکیک

ویژگی تفکیک اولین ویژگی مشترک تمامی ماشین های مجازی است. منظور از این ویژگی در واقع اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک ماشین فیزیکی می باشد. همچنین با در نظر گرفتن این ویژگی می توان تقسیم و توزیع منابع سیستم بین ماشین مجازی را به راحتی انجام داد.

  1. ایزوله سازی

دومین و مهم ترین ویژگی ماشین های مجازی، ایزوله سازی می باشد. ایجاد ایزوله سازی ماشین های مجازی می تواند میزان خطا  را در سخت افزار کاهش دهد و امنیت سخت افزار را تضمین کند. همچنین ایزوله سازی می تواند در حفظ عملکرد با استفاده از کنترل کننده های پیشرفته منابع مؤثر واقع شود.

  1. حفظ و نگهداری

سومین و مهم ترین ویژگی ماشین های مجازی، ذخیره سازی وضعیت کلی یک ماشین مجازی در فایل ها می باشد. همچنین انتقال و کپی ماشین های مجازی به سادگی انتقال و کپی فایل ها به راحتی انجام می پذیرد.

  1. عدم وابستگی به سخت افزار

به هیچ وجه ماشین های مجازی به سخت افزار ها وابستگی ندارند. از این رو تهیه یا مهاجرت هر ماشین به هر سرور فیزیکی ممکن می شود.

آشنایی با سرور مجازی

سرور های مجازی را می توان یکی از جدید ترین تکنیک های بازار کار دانست. این تکنیک یکی از مهم ترین اجزا اصلی در مراکز داده می باشد. از این رو اهمیت مجازی سازی سرور ها امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیار بیشتر شده است. مجازی سازی سرور ها در واقع به راهکار بسیار مناسبی می گویند که موجب می شود سیستم عامل های کاربر به صورت هم‌زمان بر روی یک میزبان سخت افزاری قرار بگیرد. از این رو این امر توسط یک نرم افزار منتخب انجام می پذیرد. همین موضوع موجب می شود تا اجرای برنامه های کاربردی بر روی سخت افزارهایی که وجود خارجی ندارند، امکان پذیر شود.

نکته مهم در خصوص مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور می تواند امکانات بسیار زیادی را در اختیار تمامی مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهد. افراد می توانند با انجام مجازی سازی سرور ها امکان بهره وری از بخش سخت افزاری را افزایش دهند. همچنین از سوی دیگر  با مجازی سازی سرور ها میزان هزینه نهایی بسیار کاهش می یابد.

چرا استفاده از مجازی سازی سرور اهمیت پیدا کرده است؟

در سال های گذشته پروسه دستیابی به سرور بسیار طولانی و خسته کننده بود. چرا که حتماً قبل از خرید سرور یک مناقصه  صورت می گرفت. سپس در ادامه حتماً سیستم عامل برروی آن نصب شده و پس از راه اندازی به شما تحویل می دادند. اهمیت استفاده از سرور های مجازی با در نظر گرفتن پروسه طولانی خریداری سرور در گذشته امروزه بسیار زیاد شده است.

چرا که برای تهیه سرور مجازی به هیچ وجه احتیاجی به طی کردن پروسه طولانی خریداری سرور نخواهید داشت. از این رو در یک بازه زمانی بسیار کوتاه سرور مجازی سازی شده را تحویل گرفته و مورد استفاده قرار خواهید داد.  جالب است بدانید که حتی می توان با  بهره گیری از روش‌ها و قابلیت‌های clone و template  بازه زمانی جهت نصب سیستم عامل ها را نیز حذف کنید.

قدرت انعطاف پذیری سرور های مجازی سازی شده

همان طور که می دانید قبل از مجازی سازی سرور ها و در گذشته ادارات از یک برند خاص سرور سخت افزاری بهره می گرفتند. از این رو تعداد انتخاب های سازمان ها در خصوص تهیه سرور محدود می شد. اما امروزه با در نظر گرفتن مجازی سازی سرور ها ادارات و سازمان ها دیگر از این موضوع راحت شده اند. بنابراین افراد می توانند به هر نوع سرور با هر نوع شکلی دست یابی پیدا کنند. چرا که سرور های مجازی سازی شده از لحاظ تکنولوژی مجازی سازی سخت افزاری یک قدم عقب تر از روش های مجازی سیستم عامل ها است.

نکته: دقت داشته باشید که می توانید حتی با مجازی سازی سرور در کوتاه ترین زمان از یک سخت افزار به دیگر سخت افزار ها انتقال پیدا کنید.

منظور از مجازی سازی شبکه ها چیست؟

مجازی سازی شبکه ها به این صورت است که شبکه فیزیکی به طور کامل تکثیر می شود.  در ادامه این فرایند مجازی سازی شبکه اجازه اجزای برنامه ها را بر روی شبکه صادر می کند تا به صورت مجازی اجرا شوند. به عبارت دیگر، برنامه ها بر روی شبکه فیزیکی  با مزیت های عملیاتی فوق العاده بیشتر اجرا می شوند. از این رو این برنامه ها مزیت عملیاتی زیادی داشته و تمامی سخت افزار ها به صورت مستقل از مجاز ی خواهند بود. توجه داشته باشید که مجازی سازی شبکه می تواند تمامی دستگاه ها نمایش دهد. برای مثال، تمامی پورت های منطقی، روترها، فایروال ها، سوئیچ ها، متعادل کننده های بار،  VPNها و غیره متصل به بارها را نمایش می دهد.

با مجازی سازی شبکه  به صورت مجازی سازی عمیق پیاده سازی، دسکتاپ ها به عنوان یک سرویس مدیریت شده قرار می گرند. از این رو همین موضوع به سازمان ها و ادارات فناوری اطلاعات این فرصت را می دهد تا تمامی نیاز های در حال ظهور و تغییرات فضای کاری  با سرعت بالاتری پاسخ مثبت بدهند. علاوه بر این موضوع، دسکتاپ ها و تمامی برنامه های مجازی شده با سرعت بالا و در عین سادگی به شعب ادارات، کارکنان برون سپاری شده و  همچنین کارکنان سیار که از آی پد استفاده می کنند، خدمات رسانی می کند.

مقایسه کلی مجازی سازی با رایانش ابری

می توان گفت که تمامی این فرایند ها بسیار با ارزش بوده و کاربرد بسیار زیادی در سازمان های فناوری اطلاعات دارند. اما نکته بسیار مهم در خصوص این دو فناوری این است که به هیج وجه قابل جایگزینی نیستند. چرا که در واقع مجازی سازی یک نرم افزاری می باشد که محیط های رایانشی را به صورت کاملاً مستقل از زیر ساخت های فیزیکی می کند.

این در حالی است که رایانش ابری در واقع یک سرویسی می باشد که منابع رایانشی مشترک مانند نرم افزار و یا داده رابر اساس نوع تقاضا از طریق اینترنت ارائه می دهد. تمامی سازمان ها می توانند در ابتدا با مجازی سازی سرور های خود شروع کرده و در ادامه روند به سمت سرویس دهید فضای رایانش ابری مهاجرت کنند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.