تجهیزات ذخیره سازی SAN چیست و چه تفاوتی با NAS دارد؟

شبکه محلی ذخیره سازی (SAN) مجموعه (pool) از منابع ذخیره سازی را فراهم می کند که براساس نیاز به طور متمرکز قابل مدیریت و جایابی هستند. حال تفاوت SAN با NAS چیست و چگونه ترافیک ذخیره سازی را تفکیک می کند؟

شبکه محلی ذخیره سازی (SAN) یک شبکه اختصاصی با سرعت بالا است که دسترسی به ذخیره سازی سطح بلوک را فراهم می کند. شبکه های SAN به منظور بهبود دسترسی و عملکرد برنامه ها از طریق تفکیک ترافیک ذخیره سازی از ترافیک باقیمانده LAN پذیرفته شده اند.
شبکه های SAN به شرکت ها این امکان را می دهند تا منابع ذخیره سازی را به طور ساده اختصاص داده و مدیریت کنند و به کارآیی بیشتری دست پیدا کنند. Scott Sinclair ، تحلیلگر ارشد شرکت Enterprise Strategy Group می گوید:” به جای این که منابع ذخیره سازی را در بین سرورهای مختلف پراکنده کنید، می توانید مجموعه ای از ظرفیت ذخیره سازی را در بین حجم کاری مختلف به اشتراک بگذارید و به میزان نیاز آن را توسعه دهید. حفاظت از چنین شبکه ای بسیار ساده تر و مدیریت آن راحت تر است”.

SAN چیست؟

SAN مجموعه ای از میزبان ها (هاست ها)، سوئیچ ها و دستگاه های ذخیره سازی است که به یکدیگر متصل شده اند. این عناصر با استفاده از انواع مختلف پروتکل ها می توانند به یکدیگر متصل شوند. FC پروتکل اصلی انتقال است. آیتم دیگر FC بر بستر اترنت (FCoE) است که به سازمان ها اجازه می دهد تا ترافیک FC را بر روی شبکه اترنت پر سرعت موجود منتقل کنند و پروتکل های ذخیره سازی و IP را بر روی یک زیرساخت واحد همگرا کنند. گزینه دیگر شامل رابط اینترنتی سیستم رایانشی کوچک (iSCSI) است که به طور متداول در سازمان های کوچک و متوسط استفاده می شود. همچنین پروتکل InfiniBand نیز به طور متداول در محیط های رایانشی با عملکرد بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
سازندگان سوئیچ های مقدماتی و متوسط SAN را برای رک ها ارائه می کنند و همچنین SANهای شرکت و سازمانی را برای محیط هایی ارائه می کنند که نیازمند ظرفیت و عملکرد بیشتری است. برخی از شرکت هایی که محصولات SAN سازمانی را ارائه می کنند شامل Dell ای ام سی، Hewlett-Packard Enterprise، IBM و Pure Storage است که امکان تامین انواع محصولات مربوطه توسط نمایندگی emc در ایران برای سازمانهای داخل ایران فراهم است.
شرکت تحقیقاتی Gartner در تعریف خود از شبکه SAN می گوید: ” یک SAN شامل دو لایه است: لایه اول که لایه ذخیره سازی –اتصال بین نودها در یک شبکه را فراهم می کند و دستورات دستگاه محور و وضعیت را انتقال می دهد. حداقل یک نود ذخیره سازی می بایست به این شبکه متصل باشد. لایه دوم یعنی لایه نرم افزار، از نرم افزار برای ارائه خدمات ارزش افزوده استفاده می کند که بر اساس لایه اول کار می کند”.

تفاوت بین NAS و SAN چیست؟

شبکه SAN و ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) هر دو راهکارهای ذخیره سازی مبتنی بر شبکه هستند. یک SAN به طور معمول از اتصال FC استفاده می کند در حالی که NAS معمولاً از طریق اتصال استاندارد اترنت به شبکه متصل می شود. یک شبکه SAN داده ها را در سطح بلوک ذخیره می کند در حالی که NAS به داده ها به صورت فایل ها دسترسی دارد. از نظر سیستم عامل یک کلاینت، شبکه SAN به طور معمول به عنوان یک دیسک پدیدار می شود و به عنوان شبکه ای مجزا از دستگاه های ذخیره سازی خارج می شود، در حالی که NAS به عنوان یک فایل سرور ظاهر می گردد.
SAN با حجم کارهای ساختار یافته همانند پایگاه های داده (دیتابیس ها) مرتبط است در حالی که NAS به طور معمول با داده های بدون ساختار مانند ویدیوها و تصاویر پزشکی مرتبط است. Sinclair می گوید:” بیشتر سازمان ها دارای هر دو شبکه NAS و SAN هستند که در ظرفیت یکسانی پیاده سازی شده اند و تصمیم گیری اغلب بر مبنای حجم کار یا برنامه است”.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.